درباره زعفران

زعفران خوب کدام است؟

سرعت رنگ دهی پایین

سریع رنگ نمی دهد، در غیر اینصورت رنگ افزودنی دارد اگر رشته های زعفران اصل را داخل آب جوش  نباید سریع رنگ بدهد. زعفرانی که رنگ غیرطبیعی به آن زده باشند، داخل  آب جوش سریع شروع به رنگ دهی می کند.

طعم تلخ بدهد

چند رشته زعفران را بجوید، زعفران اصل باید تلخ مزه باشد. در غیر این صورت افزودنی دارد

شیپوری شکل بودن
انتهای رشته های بلند زعفران باید شیپوری شکل باشد. رشته های زعفران حالت میله ای ندارند.

چرب نبودن

رشته های زعفران را بین کاغذ کاهی فشار بدهید، نباید رد چربی بیاندازد

رشته های سالم و بلند

زعفران باید رشته های سالم و بلند داشته باشد. احتمال تقلب در نرمه زعفران زیاد است.

 

  • تقلب زعفران

زعفران بدلیل اینکه گرانترین ادویه دنیا می باشد به شدت در معرض تقلب قراردارد برخی از تقلب ها به شریح زیر می باشد:

اسپری کردن نوشابه یا آب شکر یا آب نمک برای اضافه کردن به وزن زعفران و یا حتی زدن عسل به زعفران-

(روش تشخیص: باید زعفران را بین دو دندان جلو کمی جوید و مزه کرد. طعم زعفران باید تلخ باشد، نه شیرین یا شور)

-زدن روغن به زعفران (زعفران را بین دو کاغذ کاهی یا روزنامه فشار بدهیم، نباید رد چربی از خود بجا بگذارد اگر انداخت یعنی روغن به آن زددن تا وزن بگیرد.

-انتهای رشته های زعفران باید شیپوری باشد درواقع انتهای رشته های قرمز اگر شیپوری باشند، یعنی زعفران اصل می باشد .چرا که متقلبن نمی توانند آنرا بازسازی کنند به عبارتی بهتر رشته های زعفران حالت میله ای ندارند باکمی کمی دقت میتوان  انتهای  زعفران اصل حالت  شیپور مانند را  مشاهده کرد.

– رشته های زعفران نباید در آب جوش سریع رنگ بدهند (اگر به محض افتادن در آب جوش، شروع به پخش کردن رنگ کردند، به این معناست که رشته های غیر زعفران به رنگ آغشته شده اند و به جای زعفران فروخته شده اند.

-رنگ کردن بخش های زرد رنگ رشته زعفران که ارزان تر است و مخلوط کردن آن با رشته های قرمز آن که قیمت بالاتری دارند (روش تشخیص: این بخش های رنگ شده هم به سرعت رنگ می دهند و هم  اینکه رنگ خود را ظرف ۱۵ دقیقه به طور کامل از دست میدهند و مقداری از آن هم روی آب می مانند)

– هر رشته گیاهی دیگر از قبیل رشته های گیاه کاجیره یا گلرنگ، کاکل رنگ شده ذرت، رشته های خشک شده  گوشت گاو و غیره می توانند با رشته های زعفران مخلوط بشوند و به فروش برسند.