چای نبات و گرمای تابستان

چای نبات زعفرانی شهدبهار

«پیتر مک ناگتون»، عصب شناس دانشگاه کمبریج در این باره می گوید:نوشیدن یک فنجان چای نبات داغ دمای مرکزی بدن را بالا می برد و این وضعیت کمک می کند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.
به گفته این متخصص اعصاب، دهان و قسمت فوقانی سیستم گوارشی بدن انسان به میزان دمای نوشیدنی ها واکنش نشان می دهد و به مغز پیام می رساند که چه میزان عرق تولید کند. عرق از روی بدن به سرعت تبخیر می شود و هنگامی که تبخیر صورت گیرد، دمای بدن کاهش یافته و خنک تر می شود. نوشیدنی گرم سرعت تعریق و در نتیجه تبخیر را بالاتر می برد و در نهایت بدن سریعتر خنک می شود.
«کریستوفر گوردن»، متخصص تحلیل دمای بدن انسان در دانشگاه سیدنی نیز تاکید دارد:وقتی دمای بدن بالا باشد، تعرق افزایش می یابد. فرد برای چند لحظه احساس گرمای بیشتری می کند اما همین تعریق بالا باعث می شود که دمای بدن و پوست زودتر پایین آید.
پیتر مک ناگتون نیز بر اهمیت فرآیند تعریق برای بدن انسان تاکید کرده و می گوید:اگر بدن به میزان لازم تعریق نداشته باشد، دمای مرکزی بدن بالا می رود و تنها چند دقیقه کافی است تا حمله مغزی صورت گرفته و انسان جان خود را از دست بدهد.
پزشکان همچنین می گویند:بهتر است در روزهای گرم و دمای شرجی تابستان به جای غذاهای سرد مثل سالاد، غذاهای تند و پرادویه مثل غذاهای هندی بخورید.
کریستوفر گوردن می گوید:این که ساکنان مناطق گرم جهان مثل هند یا خاورمیانه به رغم گرمای هوا از غذاهای پرادویه و تند استفاده می کنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به تدریج تجربه کرده و به آن پی برده اند. درست مانند مناطق جنوب ایران که غذاها و دسرها و خوراکی هایشان عموما طبع گرم دارند.
مصرف چای با نبات زعفرانی شهد بهار در روزهای گرم تابستان هم خالی از کاربرد نمیباشد و طبق گفته ی محققان و پزشکان تا حدی از حرارت این فصل میکاهد .
چای نبات زعفرانی شهد بهار معجونی است که در تمام فصول و شرایط اقلیمی خواهان خود را دارد و پایه ی ثابت تمام مهمانی ها و دورهمی های ما میباشد و سالهاست اصالت حضور خود را حفظ کرده است.