تعریف نبات

خیلی مختصر می شود گفت که نبات کریستال شده ی شکر می باشد و خود شکر نیز از ساکارز میباشد که از نیشکر یا چغندر قند تهیه می شود. کریستال های زیبای نبات شهد بهار طی یک مکانیزم فیزیکی تابع زمان و دما ، از محلول اشباع شده شکر در آب بوجود می آید.

آنچه که مهم است ، نبات محصولی ایرانی است و آن را تا حدودی مختص ایران می‌دانند.نبات در ایران علاوه بر جنبه دارویی و درمانی ، از دیرباز نماد شادمانی و شادباش و جزیی جدانشدنی از سنت ازدواج در ایران است. نبات همیشه در مهریه و سفره عقد حضور داشته است.

نبات چوبی  شهد بهار از چوب سفید یا  افرا  استفاده می‌شود که سه بار جوشانده شده و هیچ گونه رنگ و  طعم و بویی در نوشیدنی ندارد.زیرا استفاده از نی پلاستیکی  مضر و خطرناک هست و امکان تغییر دادن عطر و طعم چای و یاهر نوشیدنی دیگر را دارد. لذا در نبات چوبی شهد بهار  از چوب های کاملاً بهداشتی و استاندارد استفاده می شود.

همچنین در فرآیند تولید  نبات شاخه نیز از نخ صددرصد پنبه استفاده می شود که مضر برای  سلامتی نیست و بر خلاف نخ های پلاستیک، قابل دفع از بدن بوده و جذب کبد نمی شود.

مزیت دیگراستفاده از نخ های  پنبه ای در فرایند تولید نبات شاخه سهولت در شکستن و مصرف نبات می باشد. خصوصیت مهم دیگر نبات شاخه شهدبهار، قلمی بودن آن می باشد که خود یکی از عوامل زودحل شدن آن می باشد.