نبات سوخته و خواص درمانی آن

نبات زعفرانی شهد بهار و خواص آن

نبات سوخته چیست؟

نبات در اثر حرارت رنگ آن تغییر می کند و سبب تغییر فیزیکی و شیمیایی موجود در نبات می گردد به اصطلاح کارمالیزه میشود. کریستال های ان در اثر حرارت می سوزد و طعم و رنگ نبات متفاوت میشود. طعمی بین شیرینی و تلخی در آن ایجاد می گردد و از قدیم به عنوان ماده ای درمانی جهت اسهال کودکان مورد استفاده قرار می گرفته است.در واقع چون نبات نیبت به قند طبع گرم تری دارد و نبات داغ یا نبات سوخته خاصیت قابض بودن را دارا است برای درمان اسهال های طولانی مفید می باشد .


طرز تهیه ی نبات سوخته برای اسهال و دل درد
:

نبات را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا آرام آرام حل شود و مدام هم بزنید تا نبات ها نسوزند،نبات تبدیل به ماده ای قهوه ای مایل به مشکی میشود بعد از انکه نبات ها حل شدند به میزان نبات مورد مصرف کمی آب اضافه کنید تا محلول مورد نظر آماده گردد ، این محلول به دست آمده دارویی موثر برای درمان اسهال می باشد. برای تاثیر بیشتر آن می‌توانید مقداری نعنا نیز داخل نبات داغ بریزید و مصرف کنید.در این میان لازم به ذکر است که نبات زعفرانی شهد بهار به صورت مایع در بطری هایی بسیار زیبا و شکیل قابل استفاده برای مصرف کنندگان نبات مایع می باشد که می توانید از این برند خریداری کرده و لذت استفاده را ببرید.

خواص نبات داغ:

درمان اسهال: ضد نفخ و ملین بودن نبات که خصلت اصلی نبات است .

درمان سرفه:قرار دادن یک تکه نبات و مکیدن آن به کاهش سرفه و نرم شدن گلو کمک می کند.

کاهش خستگی و کاهش درد های قاعدگی:خواص گرم نبات ، علی الخصوص نبات زعفرانی همچون مسکنی در دوران پریودی است و کمردردها و دل پیچه های این دوران را برای بانوان کاهش می دهد.

تقویت حافظه: خواص گرم نبات باعث تقویت حافظه می گردد و زعفرانی اصیل به کار رفته در آن مزید بر علت است.

افزایش سوخت و ساز:ساکارز موجود در نبات که خوراک سوختی ماهیچه هاست ، جذب اندام های ماهیچه ای شده و سوخت و ساز مورد نیاز را فراهم می کند.

رفع بلغم: مزاج افراد بلغمی سرد و مرطوب است ، از این رو اگر درمان نشود موجب بروز بیماری هایی در بدن می گردد . بدین منظور استفاده ی روزانه برای افرادی با مزاج سرد توصیه میشود.

و در پایان از دیگر خواص نبات سوخته و یا نبات زعفرانی می توان به افزایش انرژی و نشاط ، درمان تکرر ادرار،درمان تنگی نفس و تپش قلب،درمان مشکلات گوارشی ،جلوگیری از خون دماغ شدن ، رفع مزه ی بد دهان،جلوگیری از جاری شدن آب دهان که از قدیم بعنوان نشانه ای از طبع سرد یاد میشود ، و به همچنین استفاده از نبات در دوران شیردهی کمک به کاهش استرس مادر می کند و میزان شیر را افزایش می دهد و زعفران موجود در نبات برای مادر آرام بخش است.
نبات و زعفران از دوران قدیم دو همنشین سازگار و کاربردی بوده اند که در سبد خرید ما ایرانیان جایگاه ویژه ای دارند.
نبات زعفرانی شهد بهار چه بصورت بلور و چه به صورت مایع این اطمینان را برای تمامی مصرف کنندگان فراهم می آورد که، کیفیت و سلامت هر دو دست یافتنی هستند.