نوروز باستانی ایران زمین

نبات زعفرانی شهد بهار و چندمین نوروز

قشنگترین حس نوروز :

نوروز برای ما یادآور خیلی چیزهاست ، خیلی از خاطرات و یادها ، خیلی از رنگ و لعاب های خاک خورده ی قدیمی، بوی لباس نو ، طعم شیرینی های دم عید.
نوروز به معنای واقعی کلمه روز نویی است که از حس و حال های قدیمی ما نشات می گیرد. از صدای نقاره هاموقع تحویل سال از تحول خانه و شادی معنا دار خانواده.
نوروز برای ما ایرانی ها ایامی پر از عشق خانه ی مادربزرگ و چای نبات های اوست ، ایامی که همه ی عزیزانت را میبینی و در آغوش می گیری. از تعارف های سرشار از محبت گرفته تا خانه ی مادربزرگ و حیاط آب پاشی شده اش.
عشقی که از گیسوان سپیدش سر می خورد و می ریزد توی استکان چای و نباتی که برای نوه هایش حاضر کرده که مبادا سردی شان نشود. آه مادربزرگ جان الان تو نیستی و نمی دانی که چقدر مست حیاط آب پاشی شده ات و بوی خاک آن هستم . نیستی تا ببینی دنیا در این مدتی که نبوده ای کلی تغییر کرده است .
نیستی تا بدانی زندگی خیلی از آن زمانی که تو رفته ای بیشتر به ما سخت گرفته است.
مادر بزرگ جان شاید ندانی دستان تو معجزه می کرد ، چای داغ و نبات زعفرانی کنار نعلبکی های گل قرمز تو شفا بخش ترین داروی عالم بود .انگار شیره ی جانت را در آن چای شیرین آغشته به نبات زعفرانی خوش طعم می ریختی و به خورد ما می دادی .
تمام عید و قند و نبات های عید فقط با حضور تو دلچسب بود ، ما این عید را دوباره و دوباره با تو می خواهیم . تمام این سیزده روز عید را در کنار تو در آن خانه ی ته کوچه ، در آن خانه ی قدیمی می خواهیم.

اولین نوروز ایران زمین:

برخی از روایت‌های تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت می‌دهد. بر طبق این روایت‌ها، رواج نوروز در ایران به سال ۵۳۸ (قبل از میلاد) یعنی زمان حمله کوروش بزرگ به بابل بازمی‌گردد.
نوروز یک جشن قدیمی و کهن از اقوام متعددی است که به ارث رسیده‌ است اما شناسنامه ایرانی به خود گرفته و از آن به عنوان نماد پیوند دهنده ی افراد و اقوام ایرانی ایران یاد می‌شود. نوروز، با عنوان رسمی «روز بین‌المللی نوروز»، توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی و معنوی بشر به ثبت جهانی رسیده‌ و این روز یکی از روزهای مقدس و اعیاد مذهبی زرتشتیان و بهاییان نیز به‌ شمار می‌رود.

همچنین در شاهنامه درباره نوروز اینگونه نوشته شده است: جمشید در حال گذشتن از آذربایجان بوده است که دستور می دهد برایش تختی قرار دهند، سپس با تاجی پر زرق و برق روی آن تخت می نشیند و با تابش نور خورشید به آن تاج زرین، روشنایی و نور فراوانی دنیا را فرا میگیرد و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز می نامند.

فروردین:

ماه فروردین به فروهر ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز در واقع نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و در واقع نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان معنوی به وجود می آید و بعد از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش بر می گردد.

در تاریخچه و آداب و رسوم عید نوروز نوشته شده است که ایرانیان باستان تنها قهرمان را فروهر مینامیدند اما بعدها پرهیزگاران نیز از این نعمت برخوردار شدند. آن ها سالی یک بار برای دیدار بازماندگانشان در خانه های خویش فرود می آیند و اگر خانه را درخشان تمیز ببینند، ورود آن ها موجب خیر و برکت خواهد شد. اگر خانه را در هم و آشفته ببینند، برای آن ها طلب برکت نمی کردند.

شرح معنای نمادین هفت اقلام سفره‌ی هفت‌سین

سبزه: از کاشت گندم حاصل که نماد تولد دوباره‌ی طبیعت است.

سمنو: خوراکی شیرین شبیه پودینگ که جوانه‌های گندم تهیه می‌شود و نماد و نشانه ی لحظات شیرین زندگی است.

سیب: سیب سرخ نماد زیبایی است.

سنجد: میوه‌ای شیرین به اندازه توت سفید است و نماد عشق می‌باشد.

سیر: نماد سلامت.

سماق: ادویه ایرانی که نماد رنگ سپیده‌دم قبل از طلوع خورشید و پیروزی نور بر تاریکی است.

سرکه: نماد صبر و کهن‌سالی .

شرکت نبات زعفرانی شهد بهار نوروز ۱۴۰۲ بر تمامی ایرانیان سراسر
دنیا تبریک و شاد باش می گوید.