نوشیدنی های مخصوص فصل بهار

نبات زعفرانی شهد بهار و فصل بهار

یکی از مواردی که تناول کردن خوراکی ها و نوشیدنی ها را برای ما جذاب و خوشایند می کند این است که بدانیم در هر فصل از سال چه نوع مواد خوراکی برای ما دل نشین تر و مناسب تر است.
بهار در بین فصول سال از معتدل ترین فصل هاست و مزاج فصل بهار گرم و تر است و نکته ی جالبی که طب سنتی و بیولوژیک بدن به این امر دست یافته این است که :در فصل زمستان مواد زاید دریافتی بدن منجمد شده و با گرم شدن هوا در فصل بهار این مواد به تدریج از بدن دفع می شوند.
اگر قسمتیو یا ارگانی از بدن ضعیف باشد، مواد زاید به آن حمله کرده، در آن تجمع پیدا می کنند. گاهی نیز مواد اضافی به سمت پوست هجوم می آورند تا از آنجا، راهی برای خروج بیابند و به همین دلیل، بروز جوش ها و دمل های پوستی در این فصل شدت می یابد. بنابراین بنا به توصیه اطبای طب سنتی، قبل از اینکه این مواد اضافی برای بدن مشکلی ایجاد کنند، بهتر است راه خروج آن ها از بدن باز شود و به نوعی سم زدایی انجام شود.

برای سم زدایی بدن چه باید کرد:

۱.سوپ جو همراه با هویج و سبوس گندم و سبزیجات

۲..آش ماش همراه با مغز بادام

۳.شربت آلو ، مقداری آلوی درشت و شیرین را کاملا شسته و در ظرفی بریزید و آنقدر آب به آن بیافزایید تا روی آلوها را بگیرد: سپس با حرارت ملایم آن را بپزید و تا پخته و له شدن آلوها، میزان آب را با اضافه کردن مقدار مورد نیاز، ثابت نگه دارید، سپس مواد را صاف کرده و آب بدست آمده را با یک چهارم مقدار آن شکر، و یا نبات سفید یا زعفرانی اضافه کنید و مهلت دهید تا به قوام آید و در هر وعده، ۱۵۰-۱۰۰ گرم از آن رابنوشید.

دستورات غذایی در فصل بهار:

۱.گوشت به مقدار زیاد: مصرف زیاد گوشت مخصوصا گوشت قرمز- باعث افزایش گرمی و تری در بدن می شود و با توجه به اینکه مزاج فصل بهار هم گرم و تر است، افزایش بیش از حد گرمی و تری، بدن را دچار مشکل می کند.

۲.غذاهای شور و غلیظ:
بهتر است در فصل بهار، از خوردن غذاهای شور و غلیظ مانند کله پاچه، گوشت گاو، خامه و ماست ترش پرهیز شود. مصرف زیاد آجیل شور نیز که در نوروز مرسوم است، مناسب فصل بهار نیست.

۳.بهتر است ادویه جات تند مثل دارچین، فلفل، زنجبیل و … کمتر استفاده گزدد.


ورزش کردن در بهار:

در بهار، ورزش به اندازه معتدل و متوسط توصیه می شود و ورزش شدید، به دلیل ایجاد گرمی بسیار و تحلیل زیاد بدن،توصضیه می شود. ورزش کم هم که اصلا سبب تحلیل مواد زاید نشود، پسندیده نیست. پس بهتر است ورزش در فصل بهار، (آرام و طولانی مدت) باشد تا بیشتر از ایجاد گرمی در بدن، سبب تحلیل مواد زاید شود. بهترین زمان برای ورزش کردن در فصل بهار، اوایل روز (صبح) و اواخر روز (نزدیک غروب) است.

حمام داشتن در بهار:

در بهار، حمام رفتن در ابتدای روز، مفید است و خصوصن، هر چه به اواخر بهار نزدیک می شویم اهمیت بیشتر پیدا می کند. علت این است که در اواخر بهار، گرما برخنکی هوا، چیره شده و احتیاج بدن به عمل تعریق شروع می شود، ولی این نیاز باید کم کم و با ملایمت تامین شود که حمام با تحریک غدد عرق، این کار را انجام می دهد.

کنترل و تسلط بر وضعیت روحی در بهار:

در ماه های ابتدایی بهار، به علت اینکه خون در هیجان است و به سمت بالا و به سمت مغز حرکت می کند، ممکن است فرد دچار غلیان احساسات یا خشم و عصبانیت شود، بنابراین در فصل بهار باید از خشم شدید و شادی ناگهانی و بسیار پرهیز کرد، زیرا اینها همه محرک اخلاط هستند و چون خاصیت خود فصل نیز هیجان و حرکت اخلاط است، چنین عواملی با تشدید این موضوع ممکن است باعث آسیب رساندن به فرد شوند به همین خاطر باید مغز و اعصاب را تقویت کرد که یکی از بهترین راه های تقویت آن ها، استشمام بوهای خوش مانند گلاب و ریحان و زعفران است. همچنین بهتر است در این فصل از انجام کارهایی که باعث ایجاد هیجان کاذب می شوند، مانند استفاده از ماشین های بازی در شهربازی ها پرهیز شود. و یا از نوشیدنی های محرک و انرژی زا بیش از اندازه جلوگیری شود.
بدن ما طبق هر فصل و ادوار اقلیمی دچار نوسانات روحی جسمی می شود پس بهترین گزینه این است که از مواد غذایی سالم و ارگانیک به بهبود شرایط بدن خود کمک کنیم .

بسیاری از نکاتی که در سایت نبات زعفرانی شهد بهار ذکر میشود تاکید بر سالم خوری سالم زیستن و تولید سالم و ارگانیک است چرا که اصل و اساس یک جامعه ی سالم از استایل و روش زندگی افراد شکل می گیرد و بر خلق و خوی و ارتباطات آنها تاثیر می گذارد.

نبات زعفرلنی شهد بهار حامی تغذیه ی سالم برای تمام مصرف کنندگان خود در سراسر جهان است.