آیا زعفران در شادابی ما تاثیر واقعی دارد؟

نبات زعفرانی شهد بهار و زعفران اصل

آیا اثر شادابی زعفران منشا علمی دارد؟

از جهت علمی در زعفران مقادیر بالایی از کروسین و سافرانال وجود دارد که باعث می شود زعفران خاصیت نشاط آوری و ضد افسردگی بسیار عالی داشته باشد زیرا کروسین سطح استرس را پایین می آورد و سافرانال هم سیستم خواب را تنظیم می کند که این دو ماده در کنار هم برای آرامش و درمان افسردگی بسیار مفید هستند.
زعفران نشاط آور به طور سنتی به عنوان ماده رنگی یا طعم دهنده استفاده می گردد، اما تحقیقات اخیر توانایی بالقوه آن را در بهبود سلامتی نشان داده است که نشات گرفته از ترکیبات کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال است. برخی از محققان سرچشمه زعفران را در مناطق وسیعی از جهان از جمله یونان ، ترکیه و ایران می دانند.
مطالعات علمی بسیاری، خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز را تأیید کرده اند، از جمله اثر ضد سرطان زا، ضد افسردگی، تقویت کننده هوش و تأثیر آن بر بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است.

تاثیر زعفران بر انواع بیماری ها:

فعالیت بیولوژیکی ترکیبات زعفران مشکلاتی از جمله: اختلالات معده، بیماری های قلبی عروقی ، مقاومت به انسولین، سندرم قبل از قاعدگی و بی خوابی را کاهش می دهد یا از آنها جلوگیری می کند. میتوان با حل کردن زعفران در آب افت فشار خون و حالت تهوع را بهبود بخشید.

تاثیرات اساسی و ویژه ی زعفران چیست؟

۱) تازه سازی روح
۲) اشتها را بهبود می بخشد و از مشکلات معده جلوگیری می کند.
۳) از فشار خون بالا جلوگیری می کند.
۴) گردش خون را بهبود می بخشد.
۵) درد دندان و لثه را کاهش می دهد.
۶) پوست را صاف و روشن می کند و باعث زیبایی می شود.

زعفران و استفاده در محصولات غذایی اروپا:

در اروپا از زعفران نشاط آور عمدتاً به عنوان ادویه و به عنوان افزودنی در ساخت محصولات دخانیات ، الکلی ها ، محصولات لبنی نیز استفادهمی گردد.
صنایع آرایشی و بهداشتی نیز در این کشور از زعفران در ساخت عطر ، کرم و رنگ آمیزی استفاده می‌کند. کروسین مسئول تولید رنگ طبیعی زعفران میباشد که فقط در قسمت قرمز یا سرخ رنگ نخ زعفران وجود دارد. با گذشت زمان، کروسین به یکی از دیگر مواد طبیعی زعفران موسوم به سافرانال تبدیل می شود.
سافرانال عامل تشکیل دهنده عطر و بوی زعفران نشاط آور است، همین امر باعث شده با گذشت زمان، از رنگ زعفران کم شود اما رایحه آن تشدید یابد.
تهیه و تولید زعفران نشاط آور و روحیه‌ بخش می باشد.
چندین هزار گل برای تولید یک کیلوگرم زعفران لازم می‌باشد. در طول زمان برداشت، هر گل با دقت چیده شده کلاله ها از گل جدا می‌شوند و فزعفران از جمله محصولاتی است که رمز و راز گرانی آن در خواص بسیار مهم آن خلاصه میشود که یکی از این خاصیت ها، نشاط آور بودن زعفران است. زعفران یکی از معدود ادویه هایی است که می تواند نه تنها طعم و بو، بلکه رنگی عمیقی به غذا منتقل کند. این ادویه شگفت انگیز در زندگی جایگاه ممتاز و ویژه ای در آشپزی دارد.
معمولاً در بسیار از کشور های شرقی به دلیل خاصیت نشاط آوری که زعفران دارد، در درمان بیماری افسردگی استفاده از آن می‌کردند. این ادویه برای مدت طولانی به عنوان دارویی در برابر بسیاری از بیماری ها شناخته شد که از غنی ترین منابع گیاهی “ریبوفلاوین” (ویتامین B2) است.
سافرانال علاوه بر موارد که در بالا ذکر شد حکم آرام بخش را دارد و به طور کلی زعفران بر روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد که هم ضد درد و هم مقوی خواهد بود و همچنین این طلای سرخ باعث میشود تا ضربان قلب و فشار خون نیز کاهش یابد. گفته می شود که زعفران هضم غذا و کبد را تسکین می دهد و همچنین خون را رقیق می‌سازد.
مصرف زیاد زعفران می تواند خطرناک باشد (بیش از ۱۰ گرم) ، که نسبت معمول آن از ۰.۰۱ گرم به ۰.۰۲ گرم برای هر نفراست.


نبات زعفرانی شهد بهار و سرگل زعفران به کار رفته در آن:

توجه داشته کنید در زعفران تقلبی، ممکن است حاوی گلوتن باشد. سعی کنید رشته های زعفران را به جای زعفران آسیاب شده خریداری کنید تا از اصلی بودن محصول اطمینان حاصل کنید.
نبات زعفرانی شهد بهار با توجه به مهم بودن این امر از روز اول تولید برای شروع کار خود از سرگل زعفران مرغوب استفاده نموده است زیرا اولین هدف مجموعه ی متعهد نبات زعفرانی شهد بهار تولید کالای ایرانی و اصیل و بسیار مرغوب است که سلامت تمامی مصرف کنندگانش چه در داخل کشور و چه خارج کشور حایز اهمیت است.
مجموعه ی نبات زعفرانی شهد بهار از سرگل و رشته های زعفران استفاده کرده و آسیاب این طلای سرخ را برای تولید نبات زعفرانی اش استفاده می کند و از رشته های این گیاه کمیاب برای تزیین نبات زعفرانی چوبی و شاخه بهره می برد.